Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie / Wydział Nauk Historycznych i Społecznych

Historia - I stopnia, stacjonarne

Poziom kształcenia: wyższe zawodowe (licencjat) z możliwością kontynuacji studiów w tej samej jednostce do dyplomu magisterskiego Forma studiów: dzienne Profil studiów: ogólnoakademicki Czas trwania: 3 lata

   powrót
Spis treści:

Kierunki i specjalności

Jednostki prowadzące

Zapisy

od 2018-06-01 do 2018-06-28 23:59:59

Limit miejsc

5

Język wykładowy

polski

Opis

Historia - studia I stopnia stacjonarne

Wydział Nauk Historycznych i Społecznych

 

a)      Wiedza

Po ukończeniu studiów absolwent posiada wiedzę w zakresie:

- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Wiedza ta jest zorientowana na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej;

- Zna na poziomie rozszerzonym fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz innych nauk humanistycznych.

- Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii. Wiedza ta jest zorientowana na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej.

- Posiada na poziomie operacyjnym pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii.

- Ma szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, znajomość faktografii historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach.

- Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

- Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych.

- Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii.

- Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii.

- Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.

- Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z historią i kulturą (muzeów, archiwów, bibliotek, wydawnictw).

- Zna słowniki językowe stosowane w analizie tekstów źródłowych, Zna, w sposób pogłębiony, abrewiacje występujące w źródłach innych epok. W zakresie prowadzącym do specjalizacji zna zasady tworzenia narracji w tekstach naukowych o tematyce historycznej.

 

b)      Umiejętności

Po ukończeniu studiów absolwent posiada umiejętności w zakresie:

- Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy.

- Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązanie złożonych problemów historycznych.

- Posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, stosując oryginalne podejście, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno – kulturowym.

- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.

- Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

- Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.

- Posiada umiejętności formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.

- Posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi porozumiewać się płynnie i spontanicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, tak w języku polskim, jak i obcym.

- Tłumaczy i objaśnia proste teksty źródłowe z przynajmniej jednego języka starożytnego.

- Posiada umiejętność prezentacji specjalistycznych opracowań z zakresu historii i pokrewnych dyscyplin humanistycznych w różnych formach (pisemnie i ustnie – w języku polskim i obcym).

 

c)       Kompetencje społeczne

Po ukończeniu studiów absolwent :

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.

- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określać priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania.

- Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.

- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka.

- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy.

- Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia.

 

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat

 

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe

 

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent kierunku Historia posiada gruntowną wiedzą historyczną i ogólnohumanistyczną. Jest przygotowany do pracy nauczyciela oraz do pracy w archiwach, muzeach, bibliotekach itp.

 

Warunki przyjęcia

świadectwo dojrzałości oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

 

Opis Planu Studiów:  Historia I stopnia profil ogólnoakademicki studia stacjonarne

 

Nazwa przedmiotu/moduł kształcenia

Symbol efektu kształcenia (należy wymienić wszystkie EK, jakie uzyska student po zaliczeniu przedmiotu)

 

 

 

 

Nr semestru

Liczba ECTS

Liczba godzin

Forma zajęć

Sposób sprawdzenia efektów kształcenia

Obowiązkowy TAK/

NIE

Do wyboru TAK/

NIE

 

ROK I

 

BHP

-

1

0

2

W

Z

TAK

NIE

Dzieje wczesnego chrześcijaństwa (P)

HI1_W02

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W07

HI1_U03

HI1_K05

1

4

30

KW

ZO

NIE

TAK

Historia Bliskiego Wschodu (starożytność i hellenizm) (P)

HI1_W02

HI1_W05

HI1_W06

1

2

30

W

E

TAK

NIE

Historia filozofii (P)

HI1_W02

HI1_W07

1-2

2/2

60

W

ZO/E

TAK

NIE

Historia starożytna powszechna Grecja  (P)

HI1_W02

HI1_W05

HI1_W06

1

2

30

W

E

TAK

NIE

Historia starożytna powszechna Grecja (P)

HI1_W09

HI1_U01

HI1_U08

HI1_K02

1

3

30

Ć

ZO

TAK

TAK

Historia starożytna powszechna Rzym (P)

HI1_W02

HI1_W05

HI1_W06

2

2

30

W

E

TAK

NIE

Historia starożytna powszechna Rzym (P)

HI1_W09

HI1_U01

HI1_U02

HI1_U08

2

3

30

Ć

ZO

TAK

TAK

Historia średniowieczna Polski (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

2

2

30

W

E

TAK

NIE

Historia średniowieczna Polski (P)

HI1_U02

HI1_U05

HI1_U08

2

3

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia średniowieczna powszechna (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

2

2

30

W

E

TAK

NIE

Historia średniowieczna powszechna (P)

HI1_W09

HI1_U01

HI1_U03

HI1_U05

2

3

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Język łaciński (P)

HI1_W12

HI1_U10

HI1_K01

1-2

5/5

60

Ć

ZO/E

TAK

NIE

Język obcy nowożytny

HI1_U09

1-2

1/1

60

Ć

ZO/ZO

TAK

TAK

Nauki pomocnicze historii – Dyplomatyka, bibliologia historyczna, geografia historyczna, sfragistyka, metrologia, edytorstwo historyczne (P)

HI1_W03

HI1_U02

HI1_K01

HI1_K05

2

3

30

KW

ZO

TAK

NIE

 

 

 

 

 

Nauki pomocnicze historii – Heraldyka, falerystyka, ikonografia, archeologia prawna, kostiumologia, numizmatyka (P)

HI1_W03

HI1_W04

HI1_U02

HI1_K05

1

3

30

KW

ZO

TAK

NIE

Nauki pomocnicze historii – Źródła i źródłoznawstwo, chronologia, archiwistyka, paleografia, neografia (P)

HI1_W01

HI1_W03

HI1_W09

HI1_U02

HI1_K05

1

3

30

KW

ZO

TAK

NIE

Prehistoria ziem polskich (P)

HI1_W02

HI1_W04

HI1_W08

 

1

2

30

W

ZO

TAK

NIE

Szkolenie biblioteczne

-

1

0

2

Ć

ZO

TAK

NIE

Technologie informacyjne

HI1_U01

HI1_U06

2

2

30

Ć

ZO

TAK

NIE

Wstęp do badań historycznych (P)

HI1_W01

HI1_W09

HI1_W11

HI1_K04

1

2

30

KW

ZO

TAK

NIE

Wstęp do badań nad historią Mazowsza (S)

HI1_W02

HI1_W05

HI1_W07

1

2

30

W

E

NIE

TAK

Mazowsze na tle historii Polski do XVI wieku (S)

HI1_W02

HI1_W05

HI1_W07

1

2

30

W

E

NIE

TAK

Wykład ogólnouczelniany

Efekty kształcenia właściwe dla każdego wykładu z oferty UKSW

2

3

30

W

ZO

TAK

TAK

 

ROK II

 

Ćwiczenia terenowe (P)

HI1_U11

HI1_U12

HI1_K06

 4

4

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia Kościoła w średniowieczu (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

3-4

2/2

60

W

ZO/E

NIE

TAK

Historia nowożytna Polski (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

3-4

2/2

60

W

ZO/E

TAK

NIE

Historia nowożytna Polski (P)

 

HI1_W09

HI1_U02

HI1_K04

3

3

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia nowożytna powszechna (P)

HI1_W05

HI1_U02

HI1_K02

3

3

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia nowożytna powszechna do końca XVIII w. (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

3-4

2/2

60

W

ZO/E

TAK

NIE

Historia powszechna XIX w. (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

3-4

2/2

60

W

ZO/E

TAK

NIE

Historia powszechna XIX w. (P)

HI1_U01

HI1_U02

HI1_U05

HI1_U08

4

3

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia średniowieczna Polski (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

3

2

30

W

E

TAK

NIE

Historia średniowieczna powszechna (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

3

2

30

W

E

TAK

NIE

Język łaciński (P)

HI1_W12

HI1_U10

HI1_K01

3-4

5/5

60

Ć

ZO/E

TAK

NIE

Język obcy nowożytny (P)

HI1_U09

3-4

1 /2

60

Ć

ZO/E

NIE

TAK

Metodyka nauczania historii (S)

HI1_W10

HI1_U04

HI1_U12

HI1_K03

3

2

30

W

ZO

NIE

TAK

Metodyka nauczania historii (S)

HI1_U04

HI1_U12

HI1_K03

HI1_K04

4

2

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Metodyka nauczania historii i społeczeństwa (S)

HI1_W10

HI1_U04

HI1_U12

HI1_K03

3

2

30

W

 

NIE

TAK

Praktyki zawodowe (S)

HI1_W11

HI1_U12

HI1_K02

HI1_K03

HI1_K06

3-4

2/2

60

Ć

ZO

NIE

TAK

Proseminarium(P)

HI1_W10

HI1_U03

HI1_U04

HI1_U06

HI1_U07

3

5

30

S

ZO

TAK

TAK

Metodyka pracy naukowej (P)

HI1_W10

HI1_U03

HI1_U04

HI1_U06

HI1_U07

 

4

5

30

S

ZO

TAK

TAK

Przedmioty z zakresu socjologii (S)

Efekty kształcenia właściwe dla każdego przedmiotu zgodnie z programem socjologii

3-4

6

200

W/Ć

 

NIE

TAK

Wychowanie fizyczne

HI1_K02

3-4

1/1

60

Ć

ZO/ZO

TAK

TAK

Wykład monograficzny (M)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

4

2

30

W

ZO

TAK

TAK

Zabytki i miejsca pamięci na Mazowszu (S)

HI1_W06

HI1_W08

HI1_U04

HI1_U05

3

2

30

KW

ZO

NIE

TAK

Mazowsze na tle historii Polski XVI-XVIII wiek (S)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

4

2

30

E

E

NIE

TAK

Ćwiczenia terenowe na Mazowszu(S)

HI1_U11

HI1_U12

HI1_K06

 4

4

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia Bizancjum (S)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

4

2

30

W

E

NIE

TAK

Historia Bizancjum (S)

HI1_W06

HI1_W08

HI1_U04

HI1_U05

4

2

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia zachodniej części

Śródziemnomorza w późnym

antyku i wczesnym

średniowieczu (S)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

3

2

30

W

E

NIE

TAK

Historia zachodniej części

Śródziemnomorza w późnym

antyku i wczesnym

średniowieczu (S)

HI1_W06

HI1_W08

HI1_U04

HI1_U05

3

2

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Translatorium z języka greckiego starożytnego (S)

HI1_W12

HI1_U10

3

2

30

KW

ZO

NIE

TAK

Historia kultury antycznej

HI1_W02

HI1_W05

HI1_W06

HI1_U04

HI1_U05

3-4

2/2

60

KW

ZO/ZO

NIE

TAK

 

ROK III

 

Dzieje wypraw krzyżowych (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_U07

HI1_K02

6

3

30

KW

ZO

TAK

NIE

Elementy historii gospodarczej (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5

2

30

W

ZO

TAK

NIE

Historia Kościoła w czasach najnowszych (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5-6

2/2

60

W

ZO/E

TAK

TAK

Historia Kościoła w czasach nowożytnych (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5-6

2/2

60

W

ZO/E

TAK

TAK

Historia Mazowsza (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5

2

30

W

E

TAK

TAK

Historia najnowsza Polski (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5-6

2/2

60

W

ZO/E

TAK

NIE

Historia najnowsza Polski (P)

HI1_U01

HI1_U02

HI1_U05

6

3

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia najnowsza powszechna (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5-6

2/2

60

W

ZO/E

TAK

NIE

Historia najnowsza powszechna (P)

HI1_U01

HI1_U02

HI1_U05

HI1_K01

6

3

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Historia Polski w czasach zaborów (P)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5-6

2/2

60

W

ZO/E

TAK

NIE

Historia Polski w czasach zaborów (P)

HI1_U01

HI1_U05

HI1_U08

HI1_K05

5

3

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Metodyka nauczania historii (S)

HI1_U04

HI1_U12

HI1_K03

HI1_K04

5-6

8

60

Ć

ZO/ZO

NIE

TAK

Metodyka nauczania wiedzy o społeczeństwie (S)

HI1_U04

HI1_U12

HI1_K03

HI1_K04

5 albo 6

4

30

Ć

 

NIE

TAK

Praktyki zawodowe (S)

HI1_W11

HI1_U12

HI1_K02

HI1_K03

HI1_K06

5-6

2/2

60

Ć

ZO

NIE

TAK

Przedmioty z zakresu socjologii (S)

Efekty kształcenia właściwe dla każdego przedmiotu zgodnie z programem socjologii

5-6

6

200

W/Ć

 

NIE

TAK

Seminarium problemowe(P)

HI1_U03

HI1_U07

HI1_K03

HI1_K06

5-6

11/11

60

S

ZO/ZO

NIE

TAK

Wykład monograficzny (M)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5

2

30

W

ZO

NIE

TAK

Zabytki i miejsca pamięci w Warszawie (S)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

HI1_U02

5

2

30

KW

ZO

NIE

TAK

Mazowsze na tle historii Polski XIX-XX wiek (S)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

6

2

30

W

E

NIE

TAK

Ćwiczenia terenowe – Warszawa (S)

HI1_U11

HI1_U12

HI1_K06

5

2

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Kultura umysłowa na Mazowszu

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

HI1_U02

5-6

2/2

60

KW

ZO/ZO

NIE

TAK

Historia świata arabskiego (do

XVI w. (S)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

6

2

30

W

E

NIE

TAK

Historia świata arabskiego (do

XVI w. (S)

HI1_W06

HI1_W08

HI1_U04

HI1_U05

6

2

30

Ć

ZO

NIE

TAK

Kultura śródziemnomorska w

epoce nowożytnej (S)

HI1_W07

HI1_W08

HI1_U11

6

2

30

KW

ZO

NIE

TAK

Kultura śródziemnomorska w

Średniowieczu (S)

HI1_W07

HI1_W08

HI1_U11

5

2

30

KW

 

ZO

NIE

TAK

Basen Morza Śródziemnego w XVI – XVIIIw. (S)

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W08

5-6

2/2

60

W

E/E

NIE

TAK

Basen Morza Śródziemnego w XVI – XVIIIw. (S)

HI1_U01

HI1_U02

HI1_U05

5

2

30

Ć

 

 

 

Współczesne dzieje Śródziemnomorza (S)

K_W06

K_W07

K_U05

K_K06

5-6

2/2

60

KW

ZO/ZO

NIE

TAK

 

Sposób współdziałania z interesariuszami zewnętrznymi

 

 

 

 

Zarządzenie nr 2/2015
Dziekana Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
z dnia 5 marca 2015 r.
w sprawie określenia wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia na
Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych

Konsultacje – protokoły konsultacji w załączniku

Wysokość czesnego

opłata rekrutacyjna - 85zł