Nauki o rodzinie - II stopnia, stacjonarne
Kierunki i specjalności
Jednostki prowadzące
Zapisy
Limit miejsc
Język wykładowy
Opis
Nauki o rodzinie - studia II stopnia stacjonarne
Wydział Studiów Nad Rodziną
Studia umożliwiają zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu nauk o rodzinie i przygotowują do podjęcia pracy w charakterze asystenta rodziny (Dz.U.2011, Nr 149, poz.887, art.12.1) oraz starszego specjalisty pracy z rodziną (Dz.U.2004 Nr 47, poz.447), pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych (doradca, konsultant), pracownika wymiaru sprawiedliwości (kurator społeczny i rodzinny, mediator), animatora środowiska rodzinnego.
Realizowany w ramach studiów II stopnia program specjalności mediacje i negocjacje umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia mediacji i negocjacji w sprawach rodzinnych zgodne ze standardami szkolenia mediatorów uchwalonymi przez Społeczną Radę do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości w dniu 29 października 2007 roku.
Ponadto na podstawie zdobytej wiedzy absolwent jest przygotowany do podejmowania prac badawczych oraz kontynuowania edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).
a) Wiedza
Po ukończeniu studiów absolwent:
- zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i jej zastosowania oraz posiada pogłębioną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach;
- posiada pogłębioną i uporządkowaną interdyscyplinarną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań;
- posiada rozszerzoną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka: filozoficznych, teologicznych, psychologicznych i społecznych stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, moralnym i religijnym;
- posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych;
- rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka;
- ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia;
- posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, a także widzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń;
- posiada usystematyzowaną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat historycznych i kulturowych uwarunkowań życia małżeńskiego i rodzinnego;
- ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych;
- ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej;
- zna i stosuje pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej
b) Umiejętności
Po ukończeniu studiów absolwent:
- potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
- potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe;
- potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych;
- potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
- posiada umiejętność przygotowania i wdrożenia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej;
- posiada pogłębioną umiejętność rozpoznawania czynników warunkujących płodność, towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczania zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa;
- posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny;
- posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji;
- posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie;
- potrafi nawiązać i utrzymać współpracę z rożnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; angażuje się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego;
- posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów małżeńsko-rodzinnych; posiada umiejętność rozumienia tendencji występujących w zmianach ludnościowych; analizy danych demograficznych i na jej tle rozumienia procesów zachodzących w rodzinie.
c) Kompetencje społeczne
Po ukończeniu studiów absolwent:
- docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny;
- aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- ma pogłębioną świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie, potrafi pracować w zespole i z rodziną, pełniąc różne role, w tym rolę lidera, potrafi przyjmować i wyznaczać zadania, posiada umiejętności organizacyjne;
- posiada umiejętność projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz małżeństwa i rodziny;
- potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie;
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
- posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny;
- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych;
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego);
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Przyznawane kwalifikacje:
magisterium
Dalsze studia:
Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie
Uprawnienia zawodowe:
Wiedza zdobyta na kierunku nauki o rodzinie kwalifikuje absolwenta do podjęcia pracy w charakterze asystenta rodziny (Dz.U.2011, Nr 149, poz.887, art.12.1) oraz starszego specjalisty pracy z rodziną (Dz.U.2004 Nr 47, poz.447), pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych (doradca, konsultant), pracownika wymiaru sprawiedliwości (kurator społeczny i rodzinny, mediator), animatora środowiska rodzinnego. Ponadto na podstawie zdobytej wiedzy absolwent jest przygotowany do podejmowania prac badawczych oraz kontynuowania edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).
Warunki przyjęcia:
dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego
Opis Planu Studiów: Wydział studiów nad Rodziną II stopnia profil ogólnoakademicki studia stacjonarne
Nazwa przedmiotu moduł kształcenia |
Symbol efektu kształcenia |
Nr semestru |
Liczba ECTS |
Liczba godzin |
Forma zajęć |
Sposób sprawdzenia efektów kształcenia |
Obowiązkowy |
Do wyboru |
WSR-Fakultety sem1-mgr |
NRM_K04, NRM_U10, NRM_W04, NRM_W15 |
1 |
8 |
60 |
wykłady monograficzne |
zal na ocenę |
Tak |
Tak |
Biomedyczne aspekty rodzicielstwa z elementami seksuologii |
NRM_K01, NRM_U09, NRM_W06, NRM_W07, NRM_W08 |
1 |
3 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Małżeństwo i rodzina w Biblii |
NRM_K04, NRM_U10, NRM_W03, NRM_W04, NRM_W15 |
1 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Patologia w rodzinie i profilaktyka |
NRM_K06, NRM_U02, NRM_U12, NRM_W08 |
1 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Polityka prorodzinna |
NRM_K03, NRM_U01, NRM_U14, NRM_W04, NRM_W11 |
1 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Psychologiczne uwarunkowania rozwoju osobowego w małżeństwie i rodzinie |
NRM_K03, NRM_U01, NRM_W04, NRM_W05, NRM_W10 |
1 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Ekonomika życia rodzinnego |
NRM_K03, NRM_U01, NRM_U14, NRM_W04, NRM_W11 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Etyka powołania rodzicielskiego |
NRM_K02, NRM_U05, NRM_W03, NRM_W09 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Metodologia badań nad rodziną |
NRM_K03, NRM_U04, NRM_W01, NRM_W02, NRM_W14 |
2 |
2 |
15 |
konwersatoria |
zal |
Tak |
Nie |
Edukacja domowa wobec współczesnych zagrożeń wychowawczych |
NRM_K03, NRM_U01, NRM_U10, NRM_W04, NRM_W12 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Małżeństwo sakrament Nowego Przymierza |
NRM_K04, NRM_U10, NRM_W03, NRM_W04, NRM_W15 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Patologia w rodzinie i profilaktyka - zagadnienia praktyczne |
NRM_K06, NRM_U02, NRM_U12, NRM_W08 |
2 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii |
NRM_K08, NRM_U02, NRM_W04, NRM_W08 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
WSR-Fakultety sem2-mgr |
NRM_K02, NRM_K04, NRM_U09, NRM_U10, NRM_W04, NRM_W06, NRM_W09, NRM_W15 |
2 |
8 |
60 |
wykłady monograficzne |
zal na ocenę |
Tak |
Tak |
Fakultety ogólnouczelniane |
NRM_K01, NRM_U03, NRM_W04 |
1, 2 |
6 |
60 |
wykłady monograficzne |
zal na ocenę |
Tak |
Tak |
Elementy demografii |
NRM_K03, NRM_K04, NRM_U14, NRM_W11 |
3 |
1 |
15 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Interwencje kryzysowe – ćwiczenia |
NRM_K05, NRM_K06, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U12, NRM_W10, NRM_W11 |
3 |
1 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Obrzędowość w rodzinie |
NRM_K04, NRM_U10, NRM_W04, NRM_W15 |
3 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Odpowiedzialne rodzicielstwo |
NRM_K02, NRM_U01, NRM_U05, NRM_U09, NRM_W04, NRM_W06, NRM_W08, NRM_W09 |
3 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Wybrane zagadnienia prawne |
NRM_K02, NRM_U01, NRM_U12, NRM_W04, NRM_W11 |
3 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Teologia pojednania w rodzinie |
NRM_K01, NRM_K02, NRM_U10, NRM_U11, NRM_W03, NRM_W04, NRM_W05 |
3 |
1 |
15 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Diagnoza konfliktu |
NRM_K02, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_W08, NRM_W10 |
3 |
1 |
15 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Diagnoza konfliktu - ćwiczenia |
NRM_K02, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_W08, NRM_W10 |
3 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Poradnictwo i terapia małżeństwa i rodziny |
NRM_K05, NRM_U01, NRM_U05, NRM_U12, NRM_U13, NRM_W04, NRM_W08, NRM_W10 |
3 |
1 |
15 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Poradnictwo i terapia małżeństwa i rodziny - ćwiczenia |
NRM_K05, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U12, NRM_U13, NRM_W04, NRM_W08, NRM_W10 |
3 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Poradnictwo adopcyjne - ćwiczenia |
NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U13, NRM_W04, NRM_W11, NRM_W16 |
4 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Mediacje pojednawcze i komunikacja interpersonalna w mediacjach |
NRM_K02, NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U11, NRM_W10 |
4 |
1 |
15 |
konwersatoria |
kol |
Tak |
Nie |
Mediacje pojednawcze i komunikacja interpersonalna w mediacjach - ćwiczenia |
NRM_K02, NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U11, NRM_W10 |
4 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Specyfika mediacji rodzinnych |
NRM_K02, NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U11, NRM_W10 |
4 |
1 |
15 |
konwersatoria |
kol |
Tak |
Tak |
Specyfika mediacji rodzinnych - ćwiczenia |
NRM_K02, NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U11, NRM_W10 |
4 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Prawne aspekty pomocy rodzinie - podstawy prawne mediacji i konstruowanie ugód |
NRM_K06, NRM_U02, NRM_U12, NRM_W04, NRM_W11 |
4 |
1 |
15 |
konwersatoria |
kol |
Tak |
Nie |
Podstawy prawne mediacji i konstruowanie ugód - ćwiczenia |
NRM_K06, NRM_U02, NRM_U12, NRM_W04, NRM_W11 |
4 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Programy pomocy małżeństwu i rodzinie |
NRM_K05, NRM_K06, NRM_K08, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U08, NRM_U11, NRM_U12, NRM_W05, NRM_W08, NRM_W10 |
4 |
4 |
30 |
konwersatoria |
kol |
Tak |
Nie |
Przygotowanie pracy dyplomowej |
NRM_K02, NRM_K08, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U05, NRM_W01, NRM_W02, NRM_W14, NRM_W17 |
2, 3, 4 |
20 |
0 |
seminaria magisterskie |
zal |
Tak |
Nie |
Seminarium magisterskie 1 - dyplomowe |
NRM_K02, NRM_K08, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U05, NRM_W01, NRM_W02, NRM_W14, NRM_W17 |
1, 2, 3, 4 |
16 |
60 |
seminaria magisterskie |
zal |
Tak |
Tak |
Seminarium magisterskie 2 - przedmiotowe |
NRM_K02, NRM_K08, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U05, NRM_W01, NRM_W02, NRM_W14, NRM_W17 |
1, 2, 3, 4 |
8 |
60 |
seminaria magisterskie |
zal |
Tak |
Tak |