Historia - II stopnia, stacjonarne
Kierunki i specjalności
Jednostki prowadzące
Zapisy
Limit miejsc
Język wykładowy
Opis
Historia - studia II stopnia stacjonarne
Wydział Nauk Historycznych i Społecznych
a) Wiedza
Po ukończeniu studiów absolwent posiada wiedzę w zakresie:
- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Wiedza ta jest zorientowana na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej;
- Zna na poziomie rozszerzonym fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz innych nauk humanistycznych.
- Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii. Wiedza ta jest zorientowana na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej.
- Posiada na poziomie operacyjnym pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii.
- Ma szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, znajomość faktografii historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach.
- Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
- Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych.
- Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii.
- Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii.
- Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
- Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z historią i kulturą (muzeów, archiwów, bibliotek, wydawnictw).
- Zna słowniki językowe stosowane w analizie tekstów źródłowych, Zna, w sposób pogłębiony, abrewiacje występujące w źródłach innych epok. W zakresie prowadzącym do specjalizacji zna zasady tworzenia narracji w tekstach naukowych o tematyce historycznej.
b) Umiejętności
Po ukończeniu studiów absolwent posiada umiejętności w zakresie:
- Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy.
- Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązanie złożonych problemów historycznych.
- Posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, stosując oryginalne podejście, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno – kulturowym.
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
- Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
- Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.
- Posiada umiejętności formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
- Posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi porozumiewać się płynnie i spontanicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, tak w języku polskim, jak i obcym.
- Tłumaczy i objaśnia proste teksty źródłowe z przynajmniej jednego języka starożytnego.
- Posiada umiejętność prezentacji specjalistycznych opracowań z zakresu historii i pokrewnych dyscyplin humanistycznych w różnych formach (pisemnie i ustnie – w języku polskim i obcym).
c) Kompetencje społeczne
Po ukończeniu studiów absolwent :
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określać priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania.
- Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka.
- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy.
- Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia.
Przyznawane kwalifikacje:
magisterium
Dalsze studia:
Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent kierunku Historia posiada gruntowną wiedzę historyczną i ogólnohumanistyczną. Jest przygotowany do pracy nauczyciela oraz do pracy w archiwach, muzeach, bibliotekach itp.
Warunki przyjęcia
dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego
Opis Planu Studiów: Historia II stopnia profil ogólnoakademicki studia stacjonarne
Nazwa przedmiotu/moduł kształcenia |
Symbol efektu kształcenia (należy wymienić wszystkie EK, jakie uzyska student po zaliczeniu przedmiotu) |
Nr semestru |
Liczba ECTS |
Liczba godzin |
Forma zajęć |
Sposób sprawdzenia efektów kształcenia |
Obowiązkowy TAK/NIE |
Do wyboru TAK/NIE |
ROK I
|
||||||||
Archiwistyka – Teoria archiwalna (S) |
HI2_W02, HI2_W04, HI2_W10, HI2_W11 |
1 |
3 |
30 |
W |
E |
NIE |
TAK |
Archiwistyka – Metodologia archiwalna (S) |
HI2_W02, HI2_W04, HI2_W10, HI2_W11 |
2 |
3 |
30 |
W |
E |
NIE |
TAK |
Archiwoznawstwo (S) |
HI2_W04, HI2_U04, HI2_K03 HI2_K04 |
2 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Bibliotekoznawstwo (S) |
HI2_W05, HI2_W06, HI2_W08, HI2_W09
|
1-2 |
3/3 |
60 |
W |
E/E |
NIE |
TAK |
Bibliotekoznawstwo (S) |
HI2_W11 HI2_U01, HI2_U04, HI2_K03 HI2_K05 |
1 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie (P)[1] |
HI2_W05 HI2_W06 HI2_W07 |
2 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Ćwiczenia terenowe (P) |
HI2_W02 HI2_W03 HI2_U03 HI2_K02 |
2 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
TAK |
TAK |
Dydaktyka historii (S) |
HI2_W10 HI2_U05 HI2_K01 HI2_K03 HI2_K05 |
1-2 |
3/3 |
60 |
KW |
ZO/ZO |
NIE |
TAK |
Dydaktyka historii (S) |
HI2_W10 HI2_U05 HI2_K01 HI2_K03 HI2_K05 |
1-2 |
3/3 |
60 |
Ć |
ZO/ZO |
NIE |
TAK |
Edytorstwo źródeł historycznych (S) |
HI2_W04 HI2_U01 HI2_U07 HI2_K05 |
1 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia medycyny – do wyboru (P)[2] |
HI2_W01 HI2_W06, HI2_U05 |
1 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia ustroju administracyjnego Polski do 1795 r (P) |
HI2_W01 HI2_W02 HI2_W09 |
2 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Historiografia (P) |
HI2_W04 HI2_W11 HI2_U05 HI2_K04 |
1 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Metodologia historii (P) |
HI2_W01 HI2_W12 HI2_U03 HI2_K04 HI2_K05 |
2 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Neografia łacińska (P) |
HI2_W04 HI2_W12 HI2_U03 HI2_K01 |
2 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Obrzędy, wierzenia i widowiska w starożytnej Grecji i Rzymie (P)[3] |
HI2_W06, HI2_U01, HI2_K01 |
2 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Paleografia łacińska (P) |
HI2_W04 HI2_W12 HI2_U03 HI2_K01 |
1 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Polskie dynastie królewskie – do wyboru (P)[4] |
HI2_W05 HI2_W09 HI2_U04 HI2_U06 |
1 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Praca dyplomowa |
HI2_W10 HI2_W11 HI2_U02 HI2_U010 HI2_K06 |
1-2 |
4/4 |
60 |
Ć |
ZO/ZO |
TAK |
TAK |
Praktyki zawodowe – specjalizacja archiwistyczno-biblioteczna |
HI2_W11 HI2_U11 HI2_K02 HI2_K03 HI2_K06 |
2 |
2 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Praktyki zawodowe – specjalizacja nauczycielska |
HI2_W11 HI2_U11 HI2_K02 HI2_K03 HI2_K06 |
2 |
2 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Seminarium magisterskie (P) |
HI2_W10 HI2_W11 HI2_U02 HI2_U010 HI2_K06 |
1-2 |
4/4 |
60 |
S |
ZO/ZO |
TAK |
TAK |
Społeczeństwo stanowe Polski średniowiecznej (P) |
HI2_W02 HI2_W05 HI2_W08 |
1 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Statystyka i demografia historyczna (P) |
HI2_W06 HI2_W07 HI2_W09 HI2_U05 |
1 |
3 |
45 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Translatorium z j. angielskiego (P) |
HI2_W09 HI2_W12 HI2_U08 HI2_U10 HI2_K02 |
2 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
TAK |
Translatorium z języka łacińskiego (P) |
HI2_W12 HI2_U09 HI2_K02 |
1 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
TAK |
Wychowanie fizyczne (wykład ogólnouczelniany) |
- |
1 |
1 |
30 |
W |
ZO |
TAK |
NIE |
Wykład monograficzny (M) |
HI2_W03, HI2_W07, HI2_W08 |
2 |
2 |
30 |
W |
ZO |
TAK |
TAK |
Wykład ogólnouczelniany |
Efekty kształcenia właściwe dla każdego wykładu z oferty UKSW |
2 |
2 |
30 |
W |
ZO |
TAK |
TAK |
ROK II
|
||||||||
Cesarstwo Rzymskie i barbarzyńcy (P) |
HI2_W05 HI2_W06 HI2_U02 |
3 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
TAK |
Dzieje Kościołów reformowanych (P) |
HI2_W05 HI2_U03 HI2_K05 |
3 |
4 |
30 |
KW |
E |
TAK |
NIE |
Dzieje wychodźstwa polskiego w XIX i XX w. (P) |
HI2_W03 HI2_W06 HI2_W07 |
4 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Elementy historii kultury staropolskiej (P) |
HI2_W02 HI2_U02, HI2_U05 HI2_K03, HI2_K05 HI2_K06 |
3-4 |
4/4 |
60 |
KW |
ZO/ZO |
TAK |
NIE |
Europa południowo-wschodnia – do wyboru (P)[5] |
HI2_W05 HI2_U01 HI2_K01 |
3 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia ustroju administracyjnego Polski XIX i XX w. (P) |
HI2_W02 HI2_W06 HI2_W07 |
3 |
3 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Mniejszości narodowe w II Rzeczypospolitej (P) |
HI2_W05 HI2_W06 HI2_U06 HI2_K01 |
4 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Polscy królowie elekcyjni –do wyboru (P)[6] |
HI2_W05 HI2_U04 HI2_K05 |
3 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Polskie powstania narodowe (P) |
HI2_W08 HI2_W09 HI2_U06 HI2_U07 |
4 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Praktyki zawodowe – specjalizacja archiwistyczno-biblioteczna |
HI2_W11 HI2_U11 HI2_K02 HI2_K03 HI2_K06 |
2 |
4 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Praktyki zawodowe – specjalizacja nauczycielska |
HI2_W11 HI2_U11 HI2_K02 HI2_K03 HI2_K06 |
2 |
4 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Seminarium magisterskie (P) |
HI2_W10 HI2_W11 HI2_U02 HI2_U010 HI2_K06 |
3-4 |
11/11
|
60 |
S |
ZO/ZO |
TAK |
TAK |
Stosunki społeczne w Prusach Królewskich w XVI-XVIII w. (P) |
HI2_W03 HI2_W05 HI2_W07 |
4 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Wojskowość europejska – od armii rewolucyjnej do armii zawodowej (P) |
HI2_W03 HI2_W04 HI2_W06 |
4 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Wykład monograficzny (M) |
HI2_W03, HI2_W07, HI2_W08 |
4 |
2 |
30 |
W |
ZO |
TAK |
TAK |
Sposób współdziałania z interesariuszami zewnętrznymi
|
Zarządzenie nr 2/2015 |
[1] Do wyboru z Obrzędami, wierzeniami i widowiskami w starożytnej Grecji i Rzymie.
[2] Do wyboru z Polskimi dynastiami królewskimi.
[3] Do wyboru z Chrześcijańskimi Kościołami Wschodnimi.
[4] Do wyboru z Historią medycyny.
[5] Do wyboru z Polskimi królami elekcyjnymi.
[6] Do wyboru z Europą południowo-wschodnią.