Historia - I stopnia, stacjonarne
Kierunki i specjalności
Jednostki prowadzące
Zapisy
Limit miejsc
Język wykładowy
Opis
Historia - studia I stopnia stacjonarne
Wydział Nauk Historycznych i Społecznych
a) Wiedza
Po ukończeniu studiów absolwent posiada wiedzę w zakresie:
- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Wiedza ta jest zorientowana na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej;
- Zna na poziomie rozszerzonym fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz innych nauk humanistycznych.
- Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii. Wiedza ta jest zorientowana na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej.
- Posiada na poziomie operacyjnym pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii.
- Ma szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, znajomość faktografii historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach.
- Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
- Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych.
- Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii.
- Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii.
- Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
- Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z historią i kulturą (muzeów, archiwów, bibliotek, wydawnictw).
- Zna słowniki językowe stosowane w analizie tekstów źródłowych, Zna, w sposób pogłębiony, abrewiacje występujące w źródłach innych epok. W zakresie prowadzącym do specjalizacji zna zasady tworzenia narracji w tekstach naukowych o tematyce historycznej.
b) Umiejętności
Po ukończeniu studiów absolwent posiada umiejętności w zakresie:
- Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy.
- Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązanie złożonych problemów historycznych.
- Posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, stosując oryginalne podejście, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno – kulturowym.
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
- Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
- Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.
- Posiada umiejętności formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
- Posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi porozumiewać się płynnie i spontanicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, tak w języku polskim, jak i obcym.
- Tłumaczy i objaśnia proste teksty źródłowe z przynajmniej jednego języka starożytnego.
- Posiada umiejętność prezentacji specjalistycznych opracowań z zakresu historii i pokrewnych dyscyplin humanistycznych w różnych formach (pisemnie i ustnie – w języku polskim i obcym).
c) Kompetencje społeczne
Po ukończeniu studiów absolwent :
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określać priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania.
- Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka.
- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy.
- Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia.
Przyznawane kwalifikacje:
Licencjat
Dalsze studia:
Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent kierunku Historia posiada gruntowną wiedzą historyczną i ogólnohumanistyczną. Jest przygotowany do pracy nauczyciela oraz do pracy w archiwach, muzeach, bibliotekach itp.
Warunki przyjęcia
świadectwo dojrzałości oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego
Opis Planu Studiów: Historia I stopnia profil ogólnoakademicki studia stacjonarne
Nazwa przedmiotu/moduł kształcenia |
Symbol efektu kształcenia (należy wymienić wszystkie EK, jakie uzyska student po zaliczeniu przedmiotu)
|
Nr semestru |
Liczba ECTS |
Liczba godzin |
Forma zajęć |
Sposób sprawdzenia efektów kształcenia |
Obowiązkowy TAK/ NIE |
Do wyboru TAK/ NIE |
ROK I
|
||||||||
BHP |
- |
1 |
0 |
2 |
W |
Z |
TAK |
NIE |
Dzieje wczesnego chrześcijaństwa (P) |
HI1_W02 HI1_W05 HI1_W06 HI1_W07 HI1_U03 HI1_K05 |
1 |
4 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia Bliskiego Wschodu (starożytność i hellenizm) (P) |
HI1_W02 HI1_W05 HI1_W06 |
1 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Historia filozofii (P) |
HI1_W02 HI1_W07 |
1-2 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Historia starożytna powszechna Grecja (P) |
HI1_W02 HI1_W05 HI1_W06 |
1 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Historia starożytna powszechna Grecja (P) |
HI1_W09 HI1_U01 HI1_U08 HI1_K02 |
1 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
TAK |
TAK |
Historia starożytna powszechna Rzym (P) |
HI1_W02 HI1_W05 HI1_W06 |
2 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Historia starożytna powszechna Rzym (P) |
HI1_W09 HI1_U01 HI1_U02 HI1_U08 |
2 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
TAK |
TAK |
Historia średniowieczna Polski (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
2 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Historia średniowieczna Polski (P) |
HI1_U02 HI1_U05 HI1_U08 |
2 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia średniowieczna powszechna (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
2 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Historia średniowieczna powszechna (P) |
HI1_W09 HI1_U01 HI1_U03 HI1_U05 |
2 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Język łaciński (P) |
HI1_W12 HI1_U10 HI1_K01 |
1-2 |
5/5 |
60 |
Ć |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Język obcy nowożytny |
HI1_U09 |
1-2 |
1/1 |
60 |
Ć |
ZO/ZO |
TAK |
TAK |
Nauki pomocnicze historii – Dyplomatyka, bibliologia historyczna, geografia historyczna, sfragistyka, metrologia, edytorstwo historyczne (P) |
HI1_W03 HI1_U02 HI1_K01 HI1_K05 |
2 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE
|
Nauki pomocnicze historii – Heraldyka, falerystyka, ikonografia, archeologia prawna, kostiumologia, numizmatyka (P) |
HI1_W03 HI1_W04 HI1_U02 HI1_K05 |
1 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Nauki pomocnicze historii – Źródła i źródłoznawstwo, chronologia, archiwistyka, paleografia, neografia (P) |
HI1_W01 HI1_W03 HI1_W09 HI1_U02 HI1_K05 |
1 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Prehistoria ziem polskich (P) |
HI1_W02 HI1_W04 HI1_W08
|
1 |
2 |
30 |
W |
ZO |
TAK |
NIE |
Szkolenie biblioteczne |
- |
1 |
0 |
2 |
Ć |
ZO |
TAK |
NIE |
Technologie informacyjne |
HI1_U01 HI1_U06 |
2 |
2 |
30 |
Ć |
ZO |
TAK |
NIE |
Wstęp do badań historycznych (P) |
HI1_W01 HI1_W09 HI1_W11 HI1_K04 |
1 |
2 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Wstęp do badań nad historią Mazowsza (S) |
HI1_W02 HI1_W05 HI1_W07 |
1 |
2 |
30 |
W |
E |
NIE |
TAK |
Mazowsze na tle historii Polski do XVI wieku (S) |
HI1_W02 HI1_W05 HI1_W07 |
1 |
2 |
30 |
W |
E |
NIE |
TAK |
Wykład ogólnouczelniany |
Efekty kształcenia właściwe dla każdego wykładu z oferty UKSW |
2 |
3 |
30 |
W |
ZO |
TAK |
TAK |
ROK II
|
||||||||
Ćwiczenia terenowe (P) |
HI1_U11 HI1_U12 HI1_K06 |
4 |
4 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia Kościoła w średniowieczu (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
3-4 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
NIE |
TAK |
Historia nowożytna Polski (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
3-4 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Historia nowożytna Polski (P)
|
HI1_W09 HI1_U02 HI1_K04 |
3 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia nowożytna powszechna (P) |
HI1_W05 HI1_U02 HI1_K02 |
3 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia nowożytna powszechna do końca XVIII w. (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
3-4 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Historia powszechna XIX w. (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
3-4 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Historia powszechna XIX w. (P) |
HI1_U01 HI1_U02 HI1_U05 HI1_U08 |
4 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia średniowieczna Polski (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
3 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Historia średniowieczna powszechna (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
3 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
NIE |
Język łaciński (P) |
HI1_W12 HI1_U10 HI1_K01 |
3-4 |
5/5 |
60 |
Ć |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Język obcy nowożytny (P) |
HI1_U09 |
3-4 |
1 /2 |
60 |
Ć |
ZO/E |
NIE |
TAK |
Metodyka nauczania historii (S) |
HI1_W10 HI1_U04 HI1_U12 HI1_K03 |
3 |
2 |
30 |
W |
ZO |
NIE |
TAK |
Metodyka nauczania historii (S) |
HI1_U04 HI1_U12 HI1_K03 HI1_K04 |
4 |
2 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Metodyka nauczania historii i społeczeństwa (S) |
HI1_W10 HI1_U04 HI1_U12 HI1_K03 |
3 |
2 |
30 |
W |
|
NIE |
TAK |
Praktyki zawodowe (S) |
HI1_W11 HI1_U12 HI1_K02 HI1_K03 HI1_K06 |
3-4 |
2/2 |
60 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Proseminarium(P) |
HI1_W10 HI1_U03 HI1_U04 HI1_U06 HI1_U07 |
3 |
5 |
30 |
S |
ZO |
TAK |
TAK |
Metodyka pracy naukowej (P) |
HI1_W10 HI1_U03 HI1_U04 HI1_U06 HI1_U07
|
4 |
5 |
30 |
S |
ZO |
TAK |
TAK |
Przedmioty z zakresu socjologii (S) |
Efekty kształcenia właściwe dla każdego przedmiotu zgodnie z programem socjologii |
3-4 |
6 |
200 |
W/Ć |
|
NIE |
TAK |
Wychowanie fizyczne |
HI1_K02 |
3-4 |
1/1 |
60 |
Ć |
ZO/ZO |
TAK |
TAK |
Wykład monograficzny (M) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
4 |
2 |
30 |
W |
ZO |
TAK |
TAK |
Zabytki i miejsca pamięci na Mazowszu (S) |
HI1_W06 HI1_W08 HI1_U04 HI1_U05 |
3 |
2 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Mazowsze na tle historii Polski XVI-XVIII wiek (S) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
4 |
2 |
30 |
E |
E |
NIE |
TAK |
Ćwiczenia terenowe na Mazowszu(S) |
HI1_U11 HI1_U12 HI1_K06 |
4 |
4 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia Bizancjum (S) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
4 |
2 |
30 |
W |
E |
NIE |
TAK |
Historia Bizancjum (S) |
HI1_W06 HI1_W08 HI1_U04 HI1_U05 |
4 |
2 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia zachodniej części Śródziemnomorza w późnym antyku i wczesnym średniowieczu (S) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
3 |
2 |
30 |
W |
E |
NIE |
TAK |
Historia zachodniej części Śródziemnomorza w późnym antyku i wczesnym średniowieczu (S) |
HI1_W06 HI1_W08 HI1_U04 HI1_U05 |
3 |
2 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Translatorium z języka greckiego starożytnego (S) |
HI1_W12 HI1_U10 |
3 |
2 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia kultury antycznej |
HI1_W02 HI1_W05 HI1_W06 HI1_U04 HI1_U05 |
3-4 |
2/2 |
60 |
KW |
ZO/ZO |
NIE |
TAK |
ROK III
|
||||||||
Dzieje wypraw krzyżowych (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_U07 HI1_K02 |
6 |
3 |
30 |
KW |
ZO |
TAK |
NIE |
Elementy historii gospodarczej (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5 |
2 |
30 |
W |
ZO |
TAK |
NIE |
Historia Kościoła w czasach najnowszych (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5-6 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
TAK |
Historia Kościoła w czasach nowożytnych (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5-6 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
TAK |
Historia Mazowsza (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5 |
2 |
30 |
W |
E |
TAK |
TAK |
Historia najnowsza Polski (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5-6 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Historia najnowsza Polski (P) |
HI1_U01 HI1_U02 HI1_U05 |
6 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia najnowsza powszechna (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5-6 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Historia najnowsza powszechna (P) |
HI1_U01 HI1_U02 HI1_U05 HI1_K01 |
6 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Historia Polski w czasach zaborów (P) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5-6 |
2/2 |
60 |
W |
ZO/E |
TAK |
NIE |
Historia Polski w czasach zaborów (P) |
HI1_U01 HI1_U05 HI1_U08 HI1_K05 |
5 |
3 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Metodyka nauczania historii (S) |
HI1_U04 HI1_U12 HI1_K03 HI1_K04 |
5-6 |
8 |
60 |
Ć |
ZO/ZO |
NIE |
TAK |
Metodyka nauczania wiedzy o społeczeństwie (S) |
HI1_U04 HI1_U12 HI1_K03 HI1_K04 |
5 albo 6 |
4 |
30 |
Ć |
|
NIE |
TAK |
Praktyki zawodowe (S) |
HI1_W11 HI1_U12 HI1_K02 HI1_K03 HI1_K06 |
5-6 |
2/2 |
60 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Przedmioty z zakresu socjologii (S) |
Efekty kształcenia właściwe dla każdego przedmiotu zgodnie z programem socjologii |
5-6 |
6 |
200 |
W/Ć |
|
NIE |
TAK |
Seminarium problemowe(P) |
HI1_U03 HI1_U07 HI1_K03 HI1_K06 |
5-6 |
11/11 |
60 |
S |
ZO/ZO |
NIE |
TAK |
Wykład monograficzny (M) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5 |
2 |
30 |
W |
ZO |
NIE |
TAK |
Zabytki i miejsca pamięci w Warszawie (S) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 HI1_U02 |
5 |
2 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Mazowsze na tle historii Polski XIX-XX wiek (S) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
6 |
2 |
30 |
W |
E |
NIE |
TAK |
Ćwiczenia terenowe – Warszawa (S) |
HI1_U11 HI1_U12 HI1_K06 |
5 |
2 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Kultura umysłowa na Mazowszu |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 HI1_U02 |
5-6 |
2/2 |
60 |
KW |
ZO/ZO |
NIE |
TAK |
Historia świata arabskiego (do XVI w. (S) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
6 |
2 |
30 |
W |
E |
NIE |
TAK |
Historia świata arabskiego (do XVI w. (S) |
HI1_W06 HI1_W08 HI1_U04 HI1_U05 |
6 |
2 |
30 |
Ć |
ZO |
NIE |
TAK |
Kultura śródziemnomorska w epoce nowożytnej (S) |
HI1_W07 HI1_W08 HI1_U11 |
6 |
2 |
30 |
KW |
ZO |
NIE |
TAK |
Kultura śródziemnomorska w Średniowieczu (S) |
HI1_W07 HI1_W08 HI1_U11 |
5 |
2 |
30 |
KW
|
ZO |
NIE |
TAK |
Basen Morza Śródziemnego w XVI – XVIIIw. (S) |
HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
5-6 |
2/2 |
60 |
W |
E/E |
NIE |
TAK |
Basen Morza Śródziemnego w XVI – XVIIIw. (S) |
HI1_U01 HI1_U02 HI1_U05 |
5 |
2 |
30 |
Ć |
|
|
|
Współczesne dzieje Śródziemnomorza (S) |
K_W06 K_W07 K_U05 K_K06 |
5-6 |
2/2 |
60 |
KW |
ZO/ZO |
NIE |
TAK |
Sposób współdziałania z interesariuszami zewnętrznymi
|
Zarządzenie nr 2/2015 Konsultacje – protokoły konsultacji w załączniku |