Historia sztuki - I stopnia, stacjonarne
Fields of studies and specializations
Conducting units
Enrollment
Limit of students
Language
Description
Historia Sztuki - studia I stopnia stacjonarne
Wydział Nauk Historycznych i Społecznych
a) Wiedza
Po ukończeniu studiów absolwent posiada wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Orientuje się w praktycznym zastosowaniu wiedzy. Zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej. Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne. Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury, o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego. Ma świadomość kompleksowych przemian kultury, złożoności i historycznej zmienności jej znaczeń.
b) Umiejętności
Po ukończeniu studiów absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim i obcym na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Ma umiejętności językowe w zakresie historii sztuki, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
c) Kompetencje społeczne
Po ukończeniu studiów absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowanie zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy. Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych jego form.
Przyznawane kwalifikacje:
licencjat
Dalsze studia:
Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent kierunku historia sztuki ma gruntowną i wszechstronną wiedzę z zakresu historii sztuki ogólnej i polskiej od czasów starożytnych po sztukę współczesną. Jest przygotowany do pracy naukowej w szkołach wyższych, placówkach badawczych, muzealnych i konserwatorskich, galeriach antykwarycznych, wystawiających i prowadzących obrót dziełami sztuki, redakcjach wydawnictw, czasopism oraz placówkach popularyzujących sztukę
Warunki przyjęcia;
świadectwo dojrzałości oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego
Opis Planu Studiów: Historia Sztuki I stopnia profil ogólnoakademicki studia stacjonarne
Nazwa przedmiotu moduł kształcenia |
Symbol efektu kształcenia |
Nr semestru |
Liczba ECTS |
Liczba godzin |
Forma zajęć |
Sposób sprawdzenia efektów kształcenia |
Obowiązkowy |
|||||||||||||
Grupa treści podstawowych I r. |
||||||||||||||||||||
Wstęp do metodologii historii sztuki |
HS1_W01 HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 HS1_U01 HS1_K01 HS1_K02 |
1 |
3 /- |
30 / - |
Ćwiczenia |
Zal o / - Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Wstęp do historii sztuki - architektura |
HS1_W02 HS1_W03 HS1_U01 HS1_U02 HS1_K02 HS1_K03 |
1 i 2 |
2 / 3
|
30 / 15 |
Wykład / Ćwiczenia
|
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Wstęp do historii sztuki - plastyka |
HS1_W02 HS1_W03 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03
|
1 i 2 |
2 / 2 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Wstęp do historii sztuki - techniki artystyczne |
HS1_W02 HS1_W03 HS1_U05 HS1_K02 HS1_K03
|
1 i 2 |
2 / 2 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o/ zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Wstęp do historii sztuki - źródła literackie do historii sztuki |
HS1_W01 HS1_W05 HS1_W07 HS1_U05
|
2 |
- / 2 |
- / 30 |
Wykład |
- / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Sztuka starożytna |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W09 HS1_U05
|
1 i 2 |
2 / 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Zal o / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Sztuka wczesnochrześci jańska |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W09 HS1_U05
|
2 |
- / 3 |
- / 30 |
Wykład |
- / Egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Sztuka starożytna i wczesnochrześci jańska |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03
|
1 i 2 |
2 / 2 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Architektura średniowieczna Europy |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05 |
1 i 2 |
3 / 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Egz / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Architektura średniowieczna Polski |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03
|
1 i 2 |
2 / 2 |
15 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Plastyka średniowieczna Europy |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05
|
1 i 2 |
3 / 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Egz / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Plastyka średniowieczna Polski |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_K02 HS1_K03 |
1 i 2 |
3 / 3 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Grupa treści kierunkowych I r. |
||||||||||||||||||||
Ikonologia wnętrz sakralnych – zajęcia zostaną zrealizowane w kolejnych latach |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05 |
1 i 2 |
- / - |
30 / 30 |
Wykład |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Grupa treści uzupełniających I r. |
||||||||||||||||||||
Technologia informacyjna (e-learning) |
HS1_W08 HS1_U01 HS1_U07 HS1_K02 HS1_K03 |
1 |
2 / - |
30 / - |
Ćwiczenia |
Zal o /- Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Lektorat języka łacińskiego |
HS1_K03 |
1 i 2 |
1,5 / 1,5 |
30 / 30 |
Lektorat |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Lektorat języka nowożytnego – zajęcia ogólnouczelniane |
HS1_U08 HS1_K01
|
1 i 2 |
1,5 / 1,5 |
30 / 30 |
Lektorat |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Szkolenie BHP– zajęcia ogólnouczelniane |
|
|
|
|
|
zal |
Tak |
|||||||||||||
Grupa treści podstawowych II r. |
||||||||||||||||||||
Architektura nowożytna Europy |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05
|
1 |
2 / - |
30 / - |
Wykład |
Egz / - Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Architektura nowożytna Polski |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 |
1 i 2 |
2 / 2 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Plastyka nowożytna Europy |
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K05
|
1 i 2
|
2/ 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Egz / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
2 / 2 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
||||||||||||||||
Plastyka nowożytna Polski
|
HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K05 |
1 i 2 |
2 / 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Egz / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
2 / 2 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
||||||||||||||||
Historia sztuki bizantyjskiej i postbizantyjskiej |
HS1_W02 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05
|
1 i 2 |
2 / 2 |
30 / 30 |
Wykład |
Egz / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Rzemiosło artystyczne |
HS1_W02 HS1_W03 HS1_W04 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K05 |
1 i 2 |
1 / 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Zal o / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
2 / 2 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
||||||||||||||||
Ćwiczenia terenowe - Gdańsk |
HS1_W04 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K04 HS1_K05
|
2 |
- / 1 |
18 |
Ćwiczenia terenowe |
- / Zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Ćwiczenia terenowe - Małopolska Północna, Wielkopolska Wschodnia |
HS1_W04 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K04 HS1_K05
|
2
|
- / 1
|
12
|
Ćwiczenia terenowe |
- / Zal o Pełny opis w karcie przedmiotu
|
Tak
|
|||||||||||||
Ćwiczenia terenowe – Pułtusk, Węgrów, Łowicz |
HS1_W04 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K04 HS1_K05 |
2 |
- / 1
|
18 |
Ćwiczenia terenowe |
- / Zal o Pełny opis w karcie przedmiotu
|
Tak
|
|||||||||||||
Ćwiczenia terenowe – Lublin |
HS1_W04 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K04 HS1_K05
|
2 |
- / 1 |
6 |
Ćwiczenia terenowe |
- / Zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Ćwiczenia terenowe – Toruń |
HS1_W04 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K04 HS1_K05
|
2 |
- / 1 |
6 |
Ćwiczenia terenowe |
- / Zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Grupa treści kierunkowych II r. |
||||||||||||||||||||
Ikonografia średniowieczna
|
HS1_W01 HS1_W02 HS1_W03 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03
|
1 |
2 / - |
30 / - |
Wykład |
Egz / - Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
2 /- |
60 / - |
Ćwiczenia |
Zal o / - Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
||||||||||||||||
Ikonografia nowożytna |
HS1_W01 HS1_W02 HS1_W03 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03
|
1 |
2 / |
30 /-
|
Wykład |
-/ Egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
|
- / 2 |
- / 30 |
Ćwiczenia |
- / Zal. o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||||
Grupa treści uzupełniających II r. |
||||||||||||||||||||
Historia filozofii |
HS1_W10 |
1 i 2 |
1 / 1 |
30 / 30 |
Wykład |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Wykłady monograficzne |
HS1_W01 HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09 |
1 lub 2 rozliczenie roczne |
1 |
30 |
Wykład |
Zal Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Lektorat języka łacińskiego |
HS1_K03 |
1 i 2 |
1 / 2 |
30/30 |
Lektorat |
Zal o / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Lektorat języka nowożytnego – zajęcia ogólnouczelniane |
HS1_U08 HS1_U09 HS1_K01
|
1 i 2 |
1,5 / 2,5 |
30 / 30 |
Lektorat |
Zal o / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Wychowanie fizyczne |
|
1 i 2 |
1 / 1 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal / zal Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Grupa treści podstawowych III r. |
||||||||||||||||||||
Klasycyzm, romantyzm |
HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05
|
1 i 2 |
1 / 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Zal / egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Architektura historyzmu
|
HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05
|
1 |
2 / - |
30 / - |
Wykład |
Egz / - Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Sztuka nowoczesna |
HS1_W01 HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K05
|
1 i 2 |
1 / 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Zal o / Egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
2 / 2 |
30 / 30 |
Ćwiczenia |
Zal o / zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
||||||||||||||||
Sztuka po 1945 r. |
HS1_W01 HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05 HS1_K05
|
1 i 2 |
3 / 3 |
30 / 30 |
Wykład |
Egz / Egz Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Ćwiczenia terenowe - Kraków |
HS1_W04 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K04 HS1_K05
|
2 |
- / 2 |
24 |
Ćwiczenia terenowe |
- /Zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Ćwiczenia terenowe – Łódź |
HS1_W04 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K04 HS1_K05
|
2 |
- / 1
|
6 |
Ćwiczenia terenowe |
- / Zal o Pełny opis w karcie przedmiotu
|
Tak
|
|||||||||||||
Ćwiczenia terenowe – Kozłówka-Nałęczów |
HS1_W04 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 HS1_K04 HS1_K05
|
2 |
- / 1 |
6 |
Ćwiczenia terenowe |
- / Zal o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak
|
|||||||||||||
Grupa treści kierunkowych III r. |
||||||||||||||||||||
Emblematyka nowożytna |
HS1_W01 HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U05 |
1 |
2 / - |
30 /- |
Wykład |
Zal / zal Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Wykłady monograficzne |
HS1_W01 HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09
|
1 i 2 |
2 / 2 |
60/60
|
Wykład |
Zal / zal Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak - |
|||||||||||||
Wykłady monograficzne w języku obcym |
HS1_W01 HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U08 HS1_U09 |
1 i 2 |
2 / 2 |
15 / 15 |
Wykład |
Zal / zal Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Dydaktyka historii sztuki – fakultet I r. |
||||||||||||||||||||
Metodyka nauczania historii sztuki
|
HS1_W04 HS1_U04 HS1_K01
|
1 |
3 / - |
30 / - |
Wykład, w tym 2 godz. e-learningu |
Zal o / - Pełny opis w karcie przedmiotu |
Do wyboru
|
|||||||||||||
Dydaktyka historii sztuki |
HS1_W04 HS1_U04 HS1_K01 |
1 |
3 / 3 |
30 / 60 |
Ćwiczenia, w tym 36 godz. e-learningu |
Zal o / - Pełny opis w karcie przedmiotu |
Do wyboru
|
|||||||||||||
Seminarium III r. |
||||||||||||||||||||
Seminarium licencjackie |
HS1_W08 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03
|
1 i 2 |
8 / 8 |
30 / 30 |
Seminarium |
Zal. o / Zal. o Pełny opis w karcie przedmiotu |
Tak |
|||||||||||||
Przygotowanie pracy licencjackiej |
|
2 |
- / 10 |
-/- |
Seminarium |
Zal |
|
|||||||||||||
Sposób współdziałania z interesariuszami zewnętrznymi. Wykaz osób spoza uczelni biorących udział w pracach programowych lub konsultujących projekt programu kształcenia. |
Informacje w dziekanacie WNHiS.
W przypadku opracowania prac licencjackich wymagających wysoko specjalistycznej wiedzy przewidywane są konsultacje z osobami spoza uczelni, uznanymi za autorytet w danej dziedzinie. |