Family Studies - first-cycle programmes
Fields of studies and specializations
Conducting units
Enrollment
Limit of students
Language
Description
Nauki o rodzinie - studia I stopnia stacjonarne
Wydział Studiów Nad Rodziną
Studia umożliwiają zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych obejmujących zagadnienia odnoszące się do małżeństwa i rodziny z obszaru nauk humanistycznych i społecznych. Przygotowują do podjęcia pracy w charakterze asystenta rodziny (Dz.U.2011, Nr 149, poz.887, art.12.1) oraz specjalisty pracy z rodziną (Dz.U.2004 Nr 47, poz.447), pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych (doradca), pracownika wymiaru sprawiedliwości (kurator społeczny), pracownika w agendach samorządowych oraz w instytucjach profilaktyki rodzinnej i w placówkach opiekuńczo-rehabilitacyjnych. Absolwent potrafi udzielać pomocy osobom niepełnosprawnym, a także przewlekle i nieuleczalnie chorym oraz członkom ich rodzin.
Od roku akad. 2016/17 na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia będzie realizowany program dwóch specjalności: Doradca i asystent rodzinny oraz Opiekun osób starszych, chorych i niepełnosprawnych. Absolwent jest przygotowany do kontynuowania nauki na kierunkach humanistycznych i społecznych oraz do podjęcia studiów drugiego stopnia.
a) Wiedza
Po ukończeniu studiów absolwent:
- zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz posiada podstawową wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach;
- posiada podstawową interdyscyplinarną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań;
- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
- ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, moralnym i religijnym;
- ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia;
- ma podstawową wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia;
- zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń;
- ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania;
- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
- ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych;
- ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej;
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej;
- zna podstawową terminologię z zakresu nauk o rodzinie w wybranym języku obcym
b) Umiejętności
Po ukończeniu studiów absolwent:
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
- potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe;
- potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych;
- posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych;
- potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
- posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej;
- posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej i wychowawczej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, znajomość specyfiki procesu wychowawczego i jego zagrożeń;
- posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych, duchowych i religijnych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin;
- posiada umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych;
- posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie;
- posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
c) Kompetencje społeczne
Po ukończeniu studiów absolwent:
- docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych;
- ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania;
- wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny;
- docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie;
- jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
- posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny;
- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych;
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego);
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Przyznawane kwalifikacje:
licencjat
Dalsze studia:
Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
Wiedza zdobyta na kierunku nauki o rodzinie kwalifikuje absolwenta do podjęcia pracy w charakterze asystenta rodziny (Dz.U.2011, Nr 149, poz.887, art.12.1) oraz specjalisty pracy z rodziną (Dz.U.2004 Nr 47, poz.447), pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych (doradca), pracownika wymiaru sprawiedliwości (kurator społeczny), pracownika w agendach samorządowych oraz w instytucjach profilaktyki rodzinnej i w placówkach opiekuńczo-rehabilitacyjnych. Absolwent potrafi udzielać pomocy osobom niepełnosprawnym, a także przewlekle i nieuleczalnie chorym oraz członkom ich rodzin. Jest również przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Warunki przyjęcia
świadectwo dojrzałości oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego
Opis Planu Studiów: Wdział Studiów nad Rodziną I stopnia profil ogólnoakademicki studia stacjonarne
Nazwa przedmiotu moduł kształcenia |
Symbol efektu kształcenia |
Nr semestru |
Liczba ECTS |
Liczba godzin |
Forma zajęć |
Sposób sprawdzenia efektów kształcenia |
Obowiązkowy |
Do wyboru |
WSR-Fakultety sem1-mgr |
NRM_K04, NRM_U10, NRM_W04, NRM_W15 |
1 |
8 |
60 |
wykłady monograficzne |
zal na ocenę |
Tak |
Tak |
Biomedyczne aspekty rodzicielstwa z elementami seksuologii |
NRM_K01, NRM_U09, NRM_W06, NRM_W07, NRM_W08 |
1 |
3 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Małżeństwo i rodzina w Biblii |
NRM_K04, NRM_U10, NRM_W03, NRM_W04, NRM_W15 |
1 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Patologia w rodzinie i profilaktyka |
NRM_K06, NRM_U02, NRM_U12, NRM_W08 |
1 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Polityka prorodzinna |
NRM_K03, NRM_U01, NRM_U14, NRM_W04, NRM_W11 |
1 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Psychologiczne uwarunkowania rozwoju osobowego w małżeństwie i rodzinie |
NRM_K03, NRM_U01, NRM_W04, NRM_W05, NRM_W10 |
1 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Ekonomika życia rodzinnego |
NRM_K03, NRM_U01, NRM_U14, NRM_W04, NRM_W11 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Etyka powołania rodzicielskiego |
NRM_K02, NRM_U05, NRM_W03, NRM_W09 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Metodologia badań nad rodziną |
NRM_K03, NRM_U04, NRM_W01, NRM_W02, NRM_W14 |
2 |
2 |
15 |
konwersatoria |
zal |
Tak |
Nie |
Edukacja domowa wobec współczesnych zagrożeń wychowawczych |
NRM_K03, NRM_U01, NRM_U10, NRM_W04, NRM_W12 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Małżeństwo sakrament Nowego Przymierza |
NRM_K04, NRM_U10, NRM_W03, NRM_W04, NRM_W15 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Patologia w rodzinie i profilaktyka - zagadnienia praktyczne |
NRM_K06, NRM_U02, NRM_U12, NRM_W08 |
2 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii |
NRM_K08, NRM_U02, NRM_W04, NRM_W08 |
2 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
WSR-Fakultety sem2-mgr |
NRM_K02, NRM_K04, NRM_U09, NRM_U10, NRM_W04, NRM_W06, NRM_W09, NRM_W15 |
2 |
8 |
60 |
wykłady monograficzne |
zal na ocenę |
Tak |
Tak |
Fakultety ogólnouczelniane |
NRM_K01, NRM_U03, NRM_W04 |
1, 2 |
6 |
60 |
wykłady monograficzne |
zal na ocenę |
Tak |
Tak |
Elementy demografii |
NRM_K03, NRM_K04, NRM_U14, NRM_W11 |
3 |
1 |
15 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Interwencje kryzysowe – ćwiczenia |
NRM_K05, NRM_K06, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U12, NRM_W10, NRM_W11 |
3 |
1 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Obrzędowość w rodzinie |
NRM_K04, NRM_U10, NRM_W04, NRM_W15 |
3 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Odpowiedzialne rodzicielstwo |
NRM_K02, NRM_U01, NRM_U05, NRM_U09, NRM_W04, NRM_W06, NRM_W08, NRM_W09 |
3 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
egz |
Tak |
Nie |
Wybrane zagadnienia prawne |
NRM_K02, NRM_U01, NRM_U12, NRM_W04, NRM_W11 |
3 |
2 |
30 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Teologia pojednania w rodzinie |
NRM_K01, NRM_K02, NRM_U10, NRM_U11, NRM_W03, NRM_W04, NRM_W05 |
3 |
1 |
15 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Diagnoza konfliktu |
NRM_K02, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_W08, NRM_W10 |
3 |
1 |
15 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Diagnoza konfliktu - ćwiczenia |
NRM_K02, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_W08, NRM_W10 |
3 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Poradnictwo i terapia małżeństwa i rodziny |
NRM_K05, NRM_U01, NRM_U05, NRM_U12, NRM_U13, NRM_W04, NRM_W08, NRM_W10 |
3 |
1 |
15 |
wykłady kursowe |
kol |
Tak |
Nie |
Poradnictwo i terapia małżeństwa i rodziny - ćwiczenia |
NRM_K05, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U12, NRM_U13, NRM_W04, NRM_W08, NRM_W10 |
3 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Poradnictwo adopcyjne - ćwiczenia |
NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U13, NRM_W04, NRM_W11, NRM_W16 |
4 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Mediacje pojednawcze i komunikacja interpersonalna w mediacjach |
NRM_K02, NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U11, NRM_W10 |
4 |
1 |
15 |
konwersatoria |
kol |
Tak |
Nie |
Mediacje pojednawcze i komunikacja interpersonalna w mediacjach - ćwiczenia |
NRM_K02, NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U11, NRM_W10 |
4 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Specyfika mediacji rodzinnych |
NRM_K02, NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U11, NRM_W10 |
4 |
1 |
15 |
konwersatoria |
kol |
Tak |
Tak |
Specyfika mediacji rodzinnych - ćwiczenia |
NRM_K02, NRM_K05, NRM_K06, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U05, NRM_U11, NRM_W10 |
4 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Prawne aspekty pomocy rodzinie - podstawy prawne mediacji i konstruowanie ugód |
NRM_K06, NRM_U02, NRM_U12, NRM_W04, NRM_W11 |
4 |
1 |
15 |
konwersatoria |
kol |
Tak |
Nie |
Podstawy prawne mediacji i konstruowanie ugód - ćwiczenia |
NRM_K06, NRM_U02, NRM_U12, NRM_W04, NRM_W11 |
4 |
2 |
15 |
ćwiczenia audytoryjne |
zal |
Tak |
Nie |
Programy pomocy małżeństwu i rodzinie |
NRM_K05, NRM_K06, NRM_K08, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U08, NRM_U11, NRM_U12, NRM_W05, NRM_W08, NRM_W10 |
4 |
4 |
30 |
konwersatoria |
kol |
Tak |
Nie |
Przygotowanie pracy dyplomowej |
NRM_K02, NRM_K08, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U05, NRM_W01, NRM_W02, NRM_W14, NRM_W17 |
2, 3, 4 |
20 |
0 |
seminaria magisterskie |
zal |
Tak |
Nie |
Seminarium magisterskie 1 - dyplomowe |
NRM_K02, NRM_K08, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U05, NRM_W01, NRM_W02, NRM_W14, NRM_W17 |
1, 2, 3, 4 |
16 |
60 |
seminaria magisterskie |
zal |
Tak |
Tak |
Seminarium magisterskie 2 - przedmiotowe |
NRM_K02, NRM_K08, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U05, NRM_W01, NRM_W02, NRM_W14, NRM_W17 |
1, 2, 3, 4 |
8 |
60 |
seminaria magisterskie |
zal |
Tak |
Tak |