Ochrona środowiska - I stopnia, stacjonarne
Fields of studies and specializations
Conducting units
Enrollment
Limit of students
Language
Description
Ochrona środowiska - studia I stopnia stacjonarne
Wydział Filozofii Chrześcijańskiej
a) Wiedza
Studia umożliwiają uzyskanie interdyscyplinarnej wiedzy ogólnej z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych i nauk o środowisku oraz umiejętności wykorzystania jej w pracy zawodowej i w życiu z zachowaniem zasad prawnych i etycznych. Absolwent rozumie i umie analizować procesy dokonujące się w przyrodzie oraz wpływ człowieka na środowisko. Powinien znać podstawowe procesy i problemy istotne dla ochrony środowiska oraz kierować się w swoich działaniach zasadami zrównoważonego rozwoju.
b) Umiejętności
Po ukończeniu studiów absolwent posiada umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów zawodowych, gromadzenia, przetwarzania oraz pisemnego i ustnego przekazywania informacji, a także pracy zespołowej. Absolwent powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umieć posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu problematyki środowiskowej. Absolwent jest przygotowany do pracy w laboratoriach badawczych i kontrolnych, instytucjach odpowiedzialnych za ochronę środowiska, przemyśle, rolnictwie, drobnej wytwórczości, placówkach służby zdrowia, administracji oraz w szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej. Absolwent jest także przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
c) Kompetencje społeczne
Po ukończeniu studiów absolwent zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. Jest chętny do promocji zasad ochrony środowiska, docenia rolę edukacji ekologicznej i zdrowotnej. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role. Wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi oraz konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne.
Kierunek studiów ochrona środowiska posiada pozytywną ocenę jakości kształcenia przyznaną przez Państwową Komisję Akredytacyjną
Instytut Ekologii i Bioetyki w pełni wdrożył Europejski System Transferu Punktów (ECTS), a także podjął współpracę międzyuczelnianą w zakresie programów MOST i SOCRATES/ERASMUS.
Zapraszamy na stronę Instytutu: www.ieib.edu.pl
W Instytucie Ekologii i Bioetyki na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW prowadzone są studia pierwszego stopnia (studia licencjackie trzyletnie) na kierunku Ochrona Środowiska. Działalność dydaktyczno-naukowa prowadzona jest w 4 sekcjach: Humanistyczne Podstawy Ochrony Środowiska, Przyrodnicze Podstawy Ochrony Środowiska, Prawo i Zarządzanie Środowiskiem, Technologie Środowiskowe.
Przyznawane kwalifikacje:
licencjat
Dalsze studia:
Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
Studia na kierunku ochrona środowiska przygotowują specjalistów do programowania, organizowania oraz prowadzenia kontroli działalności w zakresie ochrony i kształtowania środowiska - w ujęciu lokalnym, regionalnym i krajowym oraz do prowadzenia związanych z ta problematyką badań naukowych. Absolwent posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, ekologii, fizyki, informatyki i matematyki, ogólną wiedzę przyrodniczą z obszaru biochemii, geologii, gleboznawstwa, hydrologii, meteorologii i klimatologii, mikrobiologii oraz toksykologii, a także wiedzę specjalistyczną z zakresu oddziaływania człowieka na środowisko, zagrożeń dla atmosfery, hydrosfery i pedosfery, ochrony przyrody, kontroli i kształtowania środowiska, gospodarowania wodą, a także odpadami komunalnymi i pochodzącymi z działalności przemysłowej oraz rolniczej, wreszcie problematyki prawnej i ekonomicznej ochrony środowiska. Absolwent posiada przygotowanie do podjęcia pracy w administracji, przemyśle, rolnictwie, jednostkach badawczych, uczelniach, instytucjach zajmujących się zintegrowanym zarządzaniem środowiska, a także szkolnictwie - po spełnieniu dodatkowych wymagań określonych odrębnymi przepisami. Ponadto absolwent otrzymał gruntowną wiedzę z zakresu przedmiotów ogólnych, filozofii i przedmiotów zawodowych niezbędnych dla magistra ochrony środowiska. Ponadto zdobył wiedzę specjalistyczną z zakresu prawa i zarządzania środowiskiem, edukacji środowiskowej (szkolnej i pozaszkolnej), bioetyki i ekologii człowieka. Absolwent powinien posiadać interdyscyplinarną wiedzę ogólną z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych i nauk o środowisku i umiejętności wykorzystania jej w pracy zawodowej i życiu z zachowaniem zasad prawnych i etycznych. Powinien rozumieć i umieć analizować procesy dokonujące się w przyrodzie oraz wpływ człowieka na środowisko. Powinien znać podstawowe procesy i problemy istotne dla ochrony środowiska oraz kierować się w swoich działaniach zasadami zrównoważonego rozwoju. Absolwent powinien posiadać umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych, gromadzenia, przetwarzania oraz pisemnego i ustnego przekazywania informacji, a także pracy zespołowej. Absolwent powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umieć posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu problematyki środowiskowej. Absolwent powinien być przygotowany do pracy w laboratoriach badawczych i kontrolnych, instytucjach odpowiedzialnych za ochronę środowiska, przemyśle, rolnictwie, drobnej wytwórczości, placówkach służby zdrowia, administracji oraz szkolnictwie - po ukończeniu specjalności nauczycielskiej. Absolwent powinien być przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Warunki przyjęcia
świadectwo dojrzałości oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego
Opis Planu Studiów: Ochrona Środowiska I stopnia profil ogólnoakademicki studia stacjonarne
Nazwa przedmiotu / moduł kształcenia |
Symbol efektu kształcenia |
Semestr |
Liczba ECTS |
Liczba godzin |
Forma zajęć |
Sposób sprawdzenia efektów kształcenia |
Obowiązkowy (TAK/NIE) |
Lektorat języka nowożytnego 1 |
OB1_W15 OB1_U02 OB1_K09 |
1 |
1 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
Lektorat języka nowożytnego 2 |
OB1_W15 OB1_U02 OB1_K09 |
2 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
Podstawy chemii 1 |
OB1_W01 OB1_W08 OB1_U01 OB1_U07 OB1_U08 OB1_K03 OB1_K04 |
1 |
4 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
30 |
ĆW. LAB. |
ZAL. OC. |
|||||
Podstawy chemii 2 |
OB1_W01 OB1_W08 OB1_U01 OB1_U07 OB1_U08 OB1_K03 OB1_K04 |
2 |
6 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
30 |
ĆW. LAB. |
ZAL. OC. |
|||||
Matematyka ze statystyką |
OB1_W11 OB1_U06 |
1 |
4 |
15 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
Fizyka |
OB1_W06 OB1_W07 OB1_U06 OB1_U08 OB1_K06 |
1 lub 2 |
4 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
15 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
BIOLOGIA 1 |
OB1_W01 OB1_W05 OB1_W08 |
1 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
BIOLOGIA 2 |
OB1_W01 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 OB1_K04 |
2 |
3 |
30 |
ĆW. LAB. |
ZAL. OC. |
TAK |
Ekologia |
OB1_W01 OB1_W02 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 OB1_K04 |
1 lub 2 |
4 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
SOZOLOGIA |
OB1_W02 OB1_W06 OB1_W08 OB1_U07 OB1_U09 OB1_K04 |
1 lub 2 |
4 |
30 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
INŻYNIERIA PROCESOWA |
OB1_W11 OB1_U06 OB1_K08 |
2 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
ETYKA OGÓLNA |
OB1_W17 OB1_U14 OB1_K08 |
1 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
ETYKA ŚRODOWISKOWA |
OB1_W06 OB1_W07 OB1_W17 OB1_U14 OB1_K06 |
2 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
ELEMENTY LOGIKI |
OB1_W11 OB1_U06 |
1 lub 2 |
2 |
15 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
15 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ – ON LINE |
OB1_W17 OB1_U14 |
1 lub 2 |
1 |
15 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
PSYCHOLOGIA OGÓLNA |
OB1_U04 OB1_K01 OB1_K04 |
1 lub 2 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
FILOZOFIA PRZYRODY |
OB1_W02 OB1_W06 |
1 lub 2 |
2 |
30 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
INFORMATYKA 1 |
OB1_U03 OB1_K03 OB1_K04 OB1_K05 |
1 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
INFORMATYKA 2 |
OB1_U03 OB1_K03 OB1_K04 OB1_K05 |
2 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
JĘZYK ŁACIŃSKI 1 |
OB1_W15 OB1_K09 |
1 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
JĘZYK ŁACIŃSKI 2 |
OB1_W15 OB1_K09 |
2 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
Lektorat języka nowożytnego 3 |
OB1_W15 OB1_U02 OB1_K09 |
3 |
1 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
Lektorat języka nowożytnego 4 |
OB1_W15 OB1_U02 OB1_U16 OB1_K09 |
4 |
3 |
30 |
ĆW. |
EGZ. |
TAK |
WYCHOWANIE FIZYCZNE 1 |
- |
3 |
1 |
30 |
ĆW. |
ZAL. |
TAK |
WYCHOWANIE FIZYCZNE 2 |
- |
4 |
1 |
30 |
ĆW. |
ZAL. |
TAK |
BIOCHEMIA |
OB1_W01 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 |
3 |
4 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
MIKROBIOLOGIA |
OB1_W05 OB1_W08 OB1_W19 OB1_U06 OB1_K03 OB1_K04 |
4 |
3 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
BIOLOGIA ŚRODOWISKOWA |
OB1_W01 OB1_W02 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U07 OB1_U08 OB1_K03 |
3 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
CHEMIA ŚRODOWISKOWA |
OB1_W01 OB1_W08 OB1_U08 OB1_K03 |
3 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
METEOROLOGIA I KLIMATOLOGIA |
OB1_W04 OB1_U08 OB1_K03 OB1_K05 |
3 lub 4 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
30 |
ĆW. |
ZAL.. OC. |
TAK |
||||
HYDROLOGIA I GOSPODAROWANIE WODĄ |
OB1_W01 OB1_W03 OB1_U01 OB1_U07 OB1_U08 |
3 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
15 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo 1 |
OB1_W01 OB1_W03 |
3 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo 2 |
OB1_W03 OB1_U01 OB_K03 |
4 |
4 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
15 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
Przedmioty z zakresu prawa ochrony środowiska do wyboru |
OB1_W14 OB1_W16 OB1_K01 |
3 lub 4 |
6 |
60 |
WYKŁ. lub ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
EKOFILOZOFIA |
OB1_W06 OB1_W17 OB1_U10 OB1_K07 |
3 lub 4 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
15 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
ANTROPOLOGIA PRZYRODNICZA |
OB1_W05 OB1_W07 OB1_U07 OB1_U08 OB1_K03 OB1_K04 |
3 lub 4 |
4 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
30 |
ĆW. LAB. |
ZAL. OC. |
|||||
METODYKA PRACY NAUKOWEJ |
OB1_W02 OB1_W08 OB1_U03 OB1_U05 |
4 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
KONWERSATORIA MONOGRAFICZNE |
OB1_W01 OB1_W03 OB1_W09 OB1_W10 OB1_W14 OB1_W15 OB1_U02 OB1_U09 OB1_U10 OB1_U11 OB1_U12 OB1_K05 |
3 lub 4 |
6 |
60 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
EDUKACJA EKLOGICZNA 1 |
OB1_W07 OB1_W09 OB1_W18 OB1_U13 OB1_K02 |
3 |
1 |
15 |
ĆW. TER. |
ZAL. OC. |
TAK |
EDUKACJA EKLOGICZNA 2 |
OB1_W07 OB1_W09 OB1_W18 OB1_U13 OB1_K02 |
4 |
1 |
15 |
ĆW. TER. |
ZAL. OC. |
TAK |
Technologie stosowane w ochronie środowiska |
OB1_W10 OB1_W13 OB1_U05 OB1_K07 |
5 |
5 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
45 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
EKONOMIA ŚRODOWISKOWA |
OB1_W07 OB1_W16 OB1_U04 |
6 |
2 |
30 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
OCHRONA PRZYRODY |
OB1_W02 OB1_W05 OB1_U11 OB1_U15 OB1_K04 |
5 lub 6 |
2 |
45 |
ĆW. TER. |
ZAL. OC. |
TAK |
INSTRUMENTY OCHRONY ŚRODOWISKA 1 |
OB1_W12 OB1_K07 OB1_K08 |
5 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
INSTRUMENTY OCHRONY ŚRODOWISKA 2 |
OB1_W12 OB1_K07 OB1_K08 |
6 |
3 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
TECHNIKI ODNOWY ŚRODOWISKA |
OB1_W10 OB1_W13 OB1_U05 OB1_K01 |
6 |
2 |
30 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
TECHNOLOGIE BIOENERGETYCZNE |
OB1_W10 OB1_W13 OB1_U05 OB1_K01 |
6 |
2 |
30 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE DLA ŚRODOWISKA I ZRÓWNOWAZONY ROZWÓJ |
OB1_W05 OB1_W09 OB1_U11 OB1_U15 OB1_K06 OB1_K08 |
5 |
2 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
PODSTAWY NAUCZANIA PRZYRODY I EDUKACJI EKOLOGICZNEJ |
OB1_W18 OB1_U13 OB1_K02 |
5 |
2 |
30 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
METODYKA NAUCZANIA PRZYRODY I EDUKACJI EKOLOGICZNEJ |
OB1_W18 OB1_U13 OB1_K02 |
6 |
2 |
30 |
ĆW. TER. |
ZAL. OC. |
TAK |
KONWERSATORIA MONOGRAFICZNE |
OB1_W01 OB1_W03 OB1_W09 OB1_W10 OB1_W14 OB1_W15 OB1_U02 OB1_U09 OB1_U10 OB1_U11 OB1_U12 OB1_K05 |
5 lub 6 |
6 |
60 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
SEMINARIUM LICENCJACKIE 1 |
OB1_W08 OB1_W10 OB1_U04 OB1_U05 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K01 OB1_K05 OB1_K09 |
5 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
SEMINARIUM LICENCJACKIE 1 |
OB1_W08 OB1_W10 OB1_U04 OB1_U05 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K01 OB1_K05 OB1_K09 |
6 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
SEMINARIUM LICENCJACKIE 2 |
OB1_W08 OB1_W10 OB1_U04 OB1_U05 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K01 OB1_K05 OB1_K09 |
5 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
SEMINARIUM LICENCJACKIE 2 |
OB1_W08 OB1_W10 OB1_U04 OB1_U05 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K01 OB1_K05 OB1_K09 |
6 |
2 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
PISANIE PRACY LICENCJACKIEJ I EGZAMIN LICENCJACKI |
OB1_W08 OB1_W10 OB1_U04 OB1_U05 OB1_U06 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K01 OB1_K05 OB1_K09 |
6 |
9 |
270 |
- |
EGZ. |
TAK |
KONWERSATORIUM TEOLOGICZNE |
OB1_W17 |
3-6 |
2 |
60 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
BEZPIECZEŃSTWO, HIGIENA I ERGONOMIA PRACY |
OB1_W19 |
3-6 |
1 |
15 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
PRZEDMIOTY FILOZOFICZNE DO WYBORU |
OB1_W02 OB1_W06 OB1_K01 |
3-6 |
4 |
60 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
PRAKTYKI ZAWODOWE |
OB1_U04 OB1_K02 OB1_K03 OB1_K09 |
3-6 |
4 |
160 |
ĆW. |
ZAL. |
TAK |
PRZEDMIOTY OGÓLNOUCZELNIANE |
OB1_W07 OB1_K01 |
3-6 |
6 |
60-90 |
WYKŁ. lub ĆW. |
EGZ. lub ZAL. OC. |
TAK |
BIOLOGY (=BIOLOGIA 2) |
OB1_W01 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U02 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 OB1_K04 |
2 |
6 |
30 |
ĆW. LAB. |
ZAL. OC. |
TAK |
ECOLOGY (=EKOLOGIA – ĆW.) |
OB1_W01 OB1_W02 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U02 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 OB1_K04 |
2 |
6 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
ANTHROPOLOGY (=ANTROPOLOGIA PRZYRODNICZA – WYKŁ.) |
OB1_W05 OB1_W07 OB1_U02 OB1_U07 OB1_U08 OB1_K03 OB1_K04 |
4 |
6 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
PHYSICS (=FIZYKA – WYKŁ.) |
OB1_W06 OB1_W07 OB1_U02 OB1_U06 OB1_U08 OB1_K06 |
2 |
6 |
30 |
WYKŁ. |
EGZ. |
TAK |
ENVIRONMENTAL PHILOSOPHY (=EKOLOGIA – WYKŁ. i ĆW.) |
OB1_W06 OB1_W17 OB1_U02 OB1_U10 OB1_K07 |
4 lub 6 |
6 |
30 |
WYKŁ. |
ZAL. OC. |
TAK |
15 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
|||||
MICROBIOLOGY (=MIKROBIOLOGIA – ĆW.) |
OB1_W05 OB1_W08 OB1_W19 OB1_U02 OB1_U06 OB1_K03 OB1_K04 |
4 |
6 |
30 |
ĆW. |
ZAL. OC. |
TAK |
Sposób współdziałania z interesariuszami zewnętrznymi |
|